fredag 28. september 2012

-mariannes "dorte", med glittergull-

I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å strikke noen "dorte" genser, siden jeg lager mine egne oppskrifter. Så lurte ei venninne til eveline på om ikke jeg kunne strikke en slik "popis" genser og siden hun er slik ei søt og grei marianne jente, ja så ble det altså en "dorte" på mine pinner også. Jeg ville allikevel gjøre den til litt min, så da strikket jeg den med glitter-gull tråd i. Da ble den riktig så fancy-pancy synes jeg. Genseren er strikket i alpaca og kid-silk fra garnstudio. Jeg har brukt mindre maskeantall enn "dorte" genseren, pinne nummer seks og samt at jeg valgte å lage en halskant.

 Det går relativt fort å strikke med både tykke pinner og rettstrikk. Jeg satte alt inn på rundpinne (så da ble det vrang og rettstrikk for å få rillestrikk), for å slippe å sy sammen i sidene
  
 Armene brettes opp, ellers blir de riktig så lange

 Splitten tok jeg med
  
Genseren er lang og romslig (oversized) og den strekker seg lenger og lenger etterhvert (pga strikketeknikken) 

Så er den jo også lenger bak, slik "dorte" har det



Takk for at kikket innom siden min :)


1 kommentar:

GNIST by Gitte Bettina Lauridsen sa...

Ser kjempefin ut. Jeg ville også ha strikket rundt, synes det er finest. Men er ikke glad i den splitten på Skappel-genseren må jeg innrømme.
God helg!!